pop taiteen edustajat ottivat esikuvia populaarista massakulttuurista ja skandaalilehdistä, ilmoituksista, viikkolehdistä, filmeistä ja pakkauksista. kun erilaiset kuvamediat alkoivat tunkeutua arkielämään, taiteilijat vastasivat yksinkertaisesti liittämällä näitä kuvatulvan osia omiin teoksiinsa ja siten rikkomaan taiteen ja arkisten esineiden sekä kuvien rajan. teokset eivät enään olleet taiteilijan itsensä luomia, vaan "kuvia kuvissa".
pop taide tuntui abstraktin taiteen jälkeen tutulta ja turvalliselta. taiteesta oli tullut raikasta ja nykyaikista, enään ei ollut "tunkkaisia museohajuja" ja jopa nuoriso piti pop taiteesta.

pop taide käytti teoksissaan mainoksista ja sarjakuvista tuttuja ilmaisuja, joille ominaista olivat esittävyys, realistisuus, viivan ja rakenteen voimakas selkeys sekä kirkkaat värit. Poptaiteessa persoonallinen tyyli ja tunteet pyrittiin poistamaan

pop taide ei tyytynyt käyttämään teollisen massakulttuurin tuotteita aiheinaan, vaan se myös levitti taideteoksiaan itse tuotteen tapaan, suurina sarjoina.
andy warhol käytti silkkipainotekniikkaa, joka on joustava ja yksinkertainen massatuotannon menetelmä. toisin sanoen se riisti taideteoksen erikoisuuden, joka myös kertoo pop taiteen kaksijakoisesta asemasta "oikean" taiteen ja massakulttuurin välillä